Tervisenädal “Head isu”

Veebruaris toimus Midrimaal järjekordne talvise looduse- ja tervisenädal, mille seekordseks teemaks oli toit. Selleks, et teemat lastele teadlikumalt edasi anda, toimus kogu personalile ka toitumisnõustaja Reelika Õigemeele koolitus kaasaegsetest toidutrendidest ja tervislikest suundadest toitumisel. Sama teema oli vaatluse all ka lapsevanematele zoomi vahendusel. Koostöös majandusjuhiga valisime selleks nädalaks toidud, mille valmistamisest tegime videod, kus toitu valmistas igast rühmast üks laps koos kokaga. Videod saatsime koju, et ka vanemad saaksid seal koos lapsega süüa valmistada meie nn kokasaate abil. Videot vaatasid ka kõik rühma lapsed enne ühist toiduvalmistamist lasteaia söögisaalis. Koos valmistati läätse-suvikõrvitsa suppi, varsselleriga smuutit, puuviljadega ahjupannkooki, friiköögiviljakange ja toorjuustukattega suvikõrvitsa keeksi. Rühmadele toimusid ka õppekäigud lasteaia kööki. Lapsed nägid suurt kartulikoorimise masinat, külmkappe, ülisuurt panni, ahju, supikatelt, mikserit ning said teada, kus musti nõusid pestakse. Rühmades uuriti erinevaid aed- ja puuvilju, lõigati ja maitsti, tehti toidukunsti. Mõne rühma lapsed käisid ise kaupluses vilju ka ostmas. Ühiselt tuletasime meelde taldrikureeglit, lapsed kujundasid seda rühmas plastiliinist voolitud viljadega või värvilisest paberist väljalõigatud kujunditega. Peamaja koridoris oli kõikidele mängimiseks põrandal suur toidupüramiid ja erinevad toiduained ning viljad, tuletasime meelde, mida peaks inimene rohkem, mida vähem sööma, et terve püsida. Ühe päeva toidunädalas pühendasime kalale. Kuna 2022. aasta kala on Eestis ahven, tutvusid rühmad lähemalt just ahvenaga. Vaadati pilte, videosid, uuriti päris kala, maaliti seda, maitsti erinevaid kalatooteid ja mängiti kalapüügimänge. Emajõe-äärsel pargirühmal käis külas aga kalamees, kes rääkis ja näitas, mida ta teeb. Koolieelikud uurisid maailmakaarti ja otsisid, kust tulevad meile välismaised viljad. Lapsed proovisid ka köögiviljajääkidest taimi kasvama panna, rohelist sibulat ajatada. Saalis lauldi muusikaõpetaja juhendamisel toiduteemalisi laule, ka õues liikumistegevus oli toiduga seotud. Õpetajad lõimisid oskuslikult ka digivahendid laste tegevustesse: mängiti tahvelarvutis pildimänge, kuvati projektoriga toidupilte seinale, joonistati selle järgi, Dash lükkas sahaga kokku aedvilju rühmaruumis. 5-6a rühmas toimus grupitöö ja esitlused, kus arutleti teemal “Milleks on kehale toitu vaja”, “Miks ei võiks süüa ainult seda, mis meeldib? Söögisaalis tõstsid lapsed niipalju, kui võimalik, ise endile toitu taldrikule. Praepäevadel panime lastele näidiseks ka foto praest, mille komponendid oli taldrikureegli järgi taldrikule paigutatud. Eriliselt rõõmustasid õpetajad, kui lapsed taldriku kenasti tühjaks sõid ja uusi maitseid nõus olid proovima. Õiged toitumisharjumused kujunevad tasapisi, aga tegelema sellega peab järjepidevalt.